zaterdag 26 januari 2013

Afrikaans voetbal


In Afrika zet je geen twee stappen zonder een voetbaltruitje te spotten. Hier in Ethiopië kom je ze iets minder tegen vind ik en toch is voetbal overal. Kinderen spelen met een sok volgepropt met plastiek zakjes. Op zondag zijn er competities, zoals de match tussen de flikken en de hoteluitbaters die ik zag op een zandveld maar in een prachtig bergdecor. De mannen volgen hier vooral de Premier League. Als ze horen dat ik Belg ben, duikt Thomas Vermaelen soms in het gesprek op. Ik probeer dan altijd mijn favoriet Vincent Kompany in the picture te zetten, maar de rivalen van Manchester United zijn hier meer geliefd dat zijn Manchester City.

Zaterdag 19 januari zag ik op een piepkleine tv in een restaurant in Gondar eerder toevallig de openingsceremonie van de Africa Cup of Nations. Zuid-Afrika is gastland en stilletjes aan werd dat het gespreksonderwerp. Het Ethiopische team doet voor het eerst in meer dan dertig (ja 30!) jaar weer mee. Het gelijkspel tegen Zambia werd deze week dan ook uitgebreid gevierd. De Walya Antelope (de bijnaam van de Ethiopische nationale ploeg) keek meteen vol vertrouwen naar de match tegen Burkina Faso.

En daar werd het voor mij een moeilijke keuze. Mijn geliefde Burkina Faso tegen mijn huidige heerlijke verblijfplaats… Ik ben voor de eerste liefde gegaan omdat toch iemand hier voor hen moet supporteren?! Op het centrale plein in Gondar staat een groot scherm en veel volk. Maar na de nationale hymnes kleurt het scherm zwart en zoeken we een café waar we op mini-scherm naar de match kijken.

Redelijk in het begin van de match een kans voor Ethiopië, los op de rechter paal. Dit wordt spannend en dit geeft hoop voor mijn gastland! Maar dan gaat er een bal in doel aan de overkant… het is muisstil, iedereen met verstomming geslagen. De vlag van de lijnrechter gaat omhoog, een enorm gejuich en applaus stijgt op: doelpunt afgekeurd. En weer is daar de Ethiopische hoop.

"Burkina Faso speelt op kracht, niet op techniek" wordt er rond mij gezegd. Als mannen zoiets zeggen, dan ruik ik dat ze schrik hebben voor verlies. Burkina speelt naar mijn mening gewoon goed en aan de zijlijn staat een landgenoot want hun bondscoach is Paul Put.

Het scherm valt weer uit, de nationale tv toont zwart beeld. Dus luisteren een paar mensen naar de radio op hun gsm. Het blijft in die 10 minuten nul - nul. En dan is er terug beeld. Op tijd om het eerste échte doelpunt te zien… voor Burkina Faso. Ik juich, als eenzame Burkina-supporter.

Bij die 1-0 aan de rust krijg ik een “fuck you” en een “fuck Burkina Faso” naar men hoofd geslingerd… hard spelletje dat voetbal. De onverdraagzame supporters verlaten het café, ik kan dus zonder ingehouden emotie aan de tweede helft beginnen.

En het wordt alleen maar spannender. De Burkinese doelman haalt een bal uit de lucht buiten zijn keepersvak: rode kaart voor de doelman én vrije trap voor de Ethiopiërs. Spanning! Iedereen rondom mij doet schietgebedjes. Ze helpen niet want de invallende keeper van Burkina behoudt zijn cool en houdt de bal uit zijn netten. Ik klap. En oei, alleen ik klap.

Dan scoort Burkina een tweede keer. Worldgoal hoor ik de commentaarstem zeggen tussen de verontwaardigde vloeken in het Amhaars. Na die 2de goal loopt het café half leeg. Zo steun je jouw team niet hé?

Goal nummer 3 en 4 volgen. Ik stel me de uitgelaten sfeer in Ouaga voor en beeld me in hoe mijn Burkinese vrienden nu dansen en Brakina drinken. ’t Is altijd leuker om in het kamp van de winnaar te vertoeven. Maar ik zit hier bij de verliezers en dus deel ik schouderklopjes uit. Geen tranen zoals de supporters op het scherm, wel grote verontwaardiging.

“This is a realitycheck for the Ethiopians” zegt de Britse commentator. 4-0 “it’s a shame” concluderen de 6 resterende Ethiopiërs in het café. Op straat geen uitgelaten sfeer zoals bij het begin van de match. Toen was alles nog mogelijk en toen werd er getoeterd en gezongen alsof de Africacup al binnen was.

“It’s just a game.” De woorden van de nachtwaker klinken niet overtuigend. Ik voel dat de 4-0 hem pijn doet. Ik kan hem slechts een goeie nacht toewensen en weet dat er morgen ongetwijfeld veel analyses volgen. Want ja, ook dat hoort bij the game. 




1 opmerking:

  1. hallo lotte, zondag was ik ook helemaal voetbal minded, in een vol Rufaro stadion hier in Harare... ambiance verzekerd met een musicians en comedians team en een legends team.Op de tribune en in de combi werd er veel gepraat over die bewuste match Burkina- Ethiopia! Voor zovere ik kon volgen waren ze vol bewondering voor je Burkinabees :-)
    zonnige groetjes en geniet ze daar nog!

    BeantwoordenVerwijderen